Jula: ”Röststyrning ger förbättrad ergonomi för personalen och minskade ställtider”

Röststyrning trimmade verksamheten på Jula.
Efter mycket research valde Jula Idnet som sin samarbetspartner i arbetet med att höja effektiviteten på det stora lagret i Skara. Och resultatet har inte låtit vänta på sig. Ett och ett halvt år senare har den nya lösningen redan gett mätbara resultat.
– Vi är jättenöjda med resultatet, berättar Lennart Karlsson, logistikchef på Jula.

 

Julas centrallager i Skara är med sin lageryta på över 100 000 kvadratmeter, 120 000 pallplatser och 50 lastkajer ett av Sveriges största lager. Dagplocket, som sköter utleveranserna till Julas ca 60 butiker i Sverige, Norge och i Polen, använder sedan en tid en röststyrningslösning från Idnet kopplat till M3.

– Huvudskälen till att vi valde röststyrning var att vi ville förbättra ergonomin för personalen och minska de ställtiderna som uppkommer när man ska scanna varor, starta datorer och hämta plocklistor, berättar Lennart Karlsson, logistikchef på Jula.

Den nya arbetsmetoden har bidragit till stora effektivitetsökningar på lagret och också förbättrat personalens arbetsmiljö avsevärt.

– Med en scanner kan det vara svårt att komma åt ibland, fördelen med röststyrning är att man enkelt kan bekräfta det gjorda plocket med rösten, säger Per Lund, lagerchef på centrallagret i Skara.

Att Jula nått den ökade effektiviteten man var ute efter råder ingen tvekan om. Tack vare de minskade ställtiderna har man nått en betydande effektivitetshöjning. Dessutom har den nya lösningen gjort vardagen bättre för personalen. Den som plockar varor har två händer fria och därmed ett bekvämare utgångsläge.

– Röststyrning har möjliggjort en högre effektivitet hos personalen, utan att de tvingas jobba hårdare, säger Lennart Karlsson och fortsätter:

– Det är roligt med ny teknik och de mervärden det tillför. Vi ser helt klart en framtid i vår lösning och funderar redan på hur vi kan fortsätta utveckla den vid exempelvis inventering.

Kommentarer inaktiverade.