Elektroskandia: ”Kundunika lager underlättar och sparar mycket tid och pengar åt våra kunder”

Elektroskandia är Sveriges ledande el-grossist och vänder sig till såväl enmansföretagare som världsomspännande koncerner. Servicenivån ska i båda fallen överträffa förväntningarna. Förutom att erbjuda det bredaste sortimentet, sätter deras logistiklösningar nivån i branschen. Logistik är motorn i allt Elektroskandia gör.

På Elektroskandia har man en övertygelse att varje kund är unik med olika behov. Med detta som ledstjärna tillför man hela tiden nya, smarta och kostnadseffektiva logistiklösningar som man erbjuder sina kunder. Kundunika lager är exempel på en sådan lösning.

Elektroskandias kund Mälarenergi Elnät AB har två förråd, i Köping och Västerås, och båda är s.k. kundunika lager. Det innebär att lagren ägs av Elektroskandia och Mälarenergi betalar för produkterna först när de plockas ut från lagret. Med hjälp av en handdator registreras orderuppgifterna som sänds vidare till Elektroskandia.

– På våra två lager har vi artiklar som används dels till den dagliga verksamheten dels vid driftstopp. Det är t.ex. kabel, skarvboxar för att skarva kabel etc. Det är rätt så mycket artiklar på lager. En fördel för oss har varit att vi kunnat ta bort våra egna lager som bara kostade pengar. Nu har vi hela tiden uppdaterade lager som fylls på hela tiden vartefter vi plockar ut produkter till produktionen. Det fungerar mycket bra och smidigt med Elektroskandia, säger Gunnar Gustavsson, förrådsansvarig på Mälarenergi Elnät Service i Västerås.

Lösningen sparar tid och pengar för Elektroskandias kunder genom att:

  • De slipper själva kontrollera nivån på lagret och att beställa varor
  • De får mer tid över till den egna kärnverksamheten
  • De har rätt produkter på rätt plats – när kunden behöver dem
  • Elektroskandia bevakar sortimentet av utgående artiklar och sköter utbyten
  • Kapitalbindning minskas med ett specialanpassat lager

 

Text och bild: Elektroskandia

Kommentarer inaktiverade.