ÖoB:”Idnet Retail ger stor tidsbesparing och framförallt bra kvalitetskontroll”

Samarbetet mellan ÖoB och Idnet började med en utmaning och slutade i succé. Företaget sparade massor av pengar, en hel del tid och väldigt mycket på miljön. Samtidigt ökade kvalitén ordentligt på verksamheten. Men hur är förbättringar som dessa möjliga? Vi borrade i frågan tillsammans med ÖoB:s IT-chef Peter Adell.

Hur gick det här till?

– Förut jobbade vi med prislappar och tjocka pyjamaslistor vilket var väldigt ineffektivt och medförde stora kost­nader. För att inte tala om inventeringen som tidigare var butikernas stora skräck! Med verktygen från Idnet får vi en tydlig bild av lagersaldot. Alla rutiner har blivit mycket enklare och sparar åtskilliga timmar. Framför allt har vi säkerställt beställningsflödet som tidigare var komplicerat och tidsödande.

När ÖoB genom­förde ett stort förändringsarbete i kedjans butiker fick Idnet i uppdrag att modernisera och effektivisera arbets­rutinerna. Förändringen var mycket genomgripande. Företaget bytte ut hela infrastrukturen, liksom affärs- och lagerhanteringssystemet. Papper och penna
byttes ut mot toppmoderna hand­datorer och samtliga manuella rutiner digitaliserades. Stora förbättringar gjordes, framförallt kring företagets beställningsrutiner.
– I dag kan vi beställa alla artiklar genom handdatorn på exakt samma sätt, oavsett vilken leverantör det gäller. Systemet sorterar själv ut vilken leverantör beställningen ska skickas till. För oss innebär det en jättestor tidsbesparing och framförallt en bra kvalitetskontroll. Numera sköter ÖoB-butikerna i Sverige all inventering, beställning, gods­mottagning, returhantering och lagerjustering. En bedrift med tanke på att ÖoB ingår i koncernen Runsven-gruppen AB och har cirka 10 000 olika artikelvarianter i sortimentet. 80% av varorna beställs från koncernens lagerverksamhet medan resten beställs från olika leverantörer och grossister.

Varför föll valet på Idnet som leverantör?

– Vi gjorde en utvärdering kring handterminaler och såg att Idnet hade den mest tilltalande hårdvarulösningen. När det gäller mjukvara vet man ju aldrig säkert hur det ska fungera förrän man prövat den. Men applikationen som Idnet utvecklade för oss är vi väldigt nöjda med idag.

Peter återkommer ofta till handdatorn. Det är uppenbart att han ser hand­­da­torn som en viktig faktor i ÖoBs varuflöde. Han fortsätter:  
– Ett viktigt kriterie i uppdraget för handdatorlösningen var ett användarvänligt gränssnitt. Idnet utvecklade ett gränssnitt anpassat för ÖoB med tydliga hjälpfunktioner som vägleder an­vändaren genom rutinerna. Hand­datorn kopplar upp och integrerar sig automatiskt mot systemet, det enda användaren behöver göra är att ange butiksnummer så laddas filerna ned för respektive butik. Gränssnittet är väldigt intuitivt. Det talar om vad du ska göra. Det gör det väldigt enkelt för nya eller ovana användare att arbeta med handdatorlösningen.

Vad händer nu?

– Vi ville ha en handdator med modern plattform för att kunna bygga på med nya funktioner i framtiden. Fastän vi har tagit ett så stort steg i vår utveckling så finns det fortfarande stor potential kvar i handdatorn. I och med att den är Windows-baserad kan vi få in information från andra webapplikationer och intranät i en och samma enhet.

Vad tycker du om Idnet som partner?

– Vi har ett jättebra samarbete med Idnet. De är snabba och effektiva, men släpper inte ifrån sig grejerna förrän allt fungerar. Vi är ett stort företag som har kvar den mindre entreprenörens före­tagskultur. I den passar Idnet väldigt bra in som leverantör, de är lagom stora för oss. Vi kan bolla våra idéer och förslag med Idnet, de ger konkreta och väl under­byggda svar. Det finns leveran­törer som bara gör exakt som man säger. Men som kund vill man ha ifrågasättande och bollande från leverantören för att kunna hitta bra lösningar och det får vi från Idnet.

Idnet och ÖoB

I det gedigna projektarbetet använde sig ÖoB av Idnets professionella konsulttjänster i projektledning, förstudie och teknisk rådgivning, utveckling, konfiguration, installation och integrering med affärssystemet. Service och sup­port sker löpande.

Kommentarer inaktiverade.