Scorett Footwear: ”Handdatorlösningen gör att fler kunder får hjälp snabbare”

Scorett Footwear, en av de större skokedjorna i Sverige, har ett av de modernaste Idnet Retail-systemen i landet. Handdatorlösningen har inte bara effektiviserat hela verksamheten utan även gjort att kunderna kan få riktigt snabb service.
-Med Idnet Retail kan personalen flytta fokus från kassan och istället hjälpa kunden ute i butiken, berättar Jesper Lagernäs, Butiksdataansvarig på Scorett.

Scorettkedjan har de senaste åren expanderat rejält och består idag 100-talet butiker. Från huvudkontoret i Varberg sköts design och inköp och det är även här IT-avdelningen, som ansvarar för butikernas Idnet Retail-lösning, och därmed Jesper rumsterar.

– Det är viktigt för oss att personalen är synliga i butiken och finns tillgängliga för kunden. Idnet Retail hjälper oss med detta, fortsätter han.

Scorett - HanddatorI praktiken innebär det att med Idnet Retails hjälp så kommer personalen åt informationen i affärssystemet via en handdator och kan därmed direkt vid butikshyllan hjälpa kunderna med frågor om tillgängliga antal och storlekar.
När skorna sedan skall hämtas på lagret används en funktion för lagerplatsutskrift och man kan då lämna handdatorn hos kollegorna i butiken istället för att ta med den ut till lagret. Även inventering görs med samma handdator, snabbt, enkelt och säkert.

-Den nya lösningen skapar effektivitet, vid stor kundtillströmning har vi märkt att handdatorlösningen medfört att personalen kan hjälpa fler kunder snabbare, menar Jesper.

Men Scoretts satsning för bättre kundservice stannar inte här utan man fortsätter att rusta för framtiden. Just nu arbetar man med att integrera fler funktioner, bland annat inleverans och ser över möjligheterna att installera trådlösa system i alla butiker.
– Vi målar upp en karta av vad vi vill göra och Idnet löser den bakomliggande tekniken så att vi åstadkommer det vi vill uppnå, den allra bästa servicen för våra kunder.
Det känns bra att kunna svara på kundernas frågor direkt utan att behöva lämna dem. En kund blev så imponerad att han utbrast ”Har ni hela lagret i den lille?” (handdatorn). Då vet man att man är inne på rätt spår, avslutar Jesper Lagernäs.

 

Kommentarer inaktiverade.