Trendspaning 10.11.20

Några tankar om digitalisering och att leva i nuet

När Horatius yppade ”Carpe diem”, ”fånga dagen”, kunde han nog inte i sin vildaste fantasi gissa att denna fras skulle bli ett av världens mest kända citat och något av ett mantra för många. Hur långt kan man dra det? Kan en digitaliseringsstrategi innehålla ett  ”leva i nuet”-perspektiv?

Horatius ville med dessa ord uppmana till att måttfullt njuta av nuet. Vad är nuet egentligen? Vad vet vi om nuet? Hur kan det vi vet om nuet hjälpa oss att ta kontrollen över framtiden, vad den än må innebära? Allt handlar om realtidsdata. Om att kunna lyfta ut information, göra den visualiserbar och nyttja den som beslutsstöd i samma stund som den skapas.

Tillgång till rätt information i rätt tid gör att både din kund och du kan njuta av nuet. Det är realtidsdata som gör att när man handlar på nätet kan se vilken handlare som lagerför varan man vill köpa. Och att den faktiskt är tillgänglig när man lagt den i varukorgen och sen skall checka ut. Bortsett från att driva försäljning, så innebär realtidsdata en möjlighet att välja bästa skeppningssite. Skall varan skickas från lagret eller från en butik nära kunden? Hur uppfylls kundlöftet med bibehållen lönsamhet? Genom att dra nytta av det som händer just nu, kan kunderbjudandet justeras och kundströmmar styras. Rulla ut kampanjer eller ändra pris efter väderlek. Dynamisk prissättning efter klockslag. Förhindra flaskhalsar innan de ens uppstår. Hämta produkters kundrecensioner från webshopen, visa recensionerna på butikshyllan och på så sätt hjälpa kunderna välja.
Men det stoppar inte där. Med realtidsdata kan man se mönster och vara förutseende. Se trender innan de kommer och snabbt ställa om. Man kan alltså på flera sätt dra nytta av lite Carpe Diem i sina digitala strategier. Hör av dig till oss så berättar vi vad det skulle innebära för dig.

Relaterade inlägg

Visa fler inlägg expand_more