Vad väntar runt hyllhörnet?
Vad händer på plockfronten? Ett och annat faktiskt. Eftersom plock i mångt och mycket fortfarande är ett manuellt arbete finns det en hel del man kan göra både när det gäller effektivitet och kvalitet. Och även om alltmer av hanteringen blir digitaliserad dröjer det förmodligen ganska länge innan lagret blir helautomatiserat. Så vad väntar runt hyllhörnet?
Lättplockade poäng
I takt med att e-handeln får större marknadsandel får logistik och plock en allt viktigare roll. Man kan säga att det är själva shopen som lockar till sig och vinner kunden men att det är logistiken som får kunden att återvända. Och här spelar plocket en viktig roll. Blir det något fel i den processen vänder sig kunden till någon annan nästa gång. Och konkurrensen är knivskarp. Men med digitaliserat plock minimeras risken för felplock.
Plocka upp och plocka ner
En stor utmaning i e-handeln är returhanteringen. I konfektionsbranschen kan returerna vara 30 % eller mer, vilket innebär att varor som kommer tillbaka, ska plockas tillbaka på rätt plats igen. Här har man mycket att vinna på effektivitet och noggrannhet. Det ska gå snabbt och ställer höga krav på hög kvalitet, en utveckling som lär fortsätta. Plockteknikerna finns förstås även i butik.
Det är lätt att det blir fel
Vad är då finessen med digitaliserat plock? Jo, högre kvalitet och bättre effektivitet. För om man gör många plock är det lätt att något av dem blir fel. Manuellt arbete innebär även ofta dubbelarbete. Med ett digitalt plock får du ett system som ser till att du gör rätt från början och om du plockar fel säger systemet till med en gång när du är på plats. Datorn räknar dessutom ut i vilken ordning du ska plocka så det blir så effektivt som möjligt. Upp till 80 % av befintliga plockfel försvinner.
Lättare att plocka upp kunskap
Många lager har idag 30-40 % tillfällig personal. Fördelen med ett digitaliserat plock i det sammanhanget är att det blir mycket enklare att lära upp nya medarbetare. Med ett ickedigitalt plock måste en kvalificerad person på lagret ägna flera dagar till att guida och lära upp, men med ett digitalt verktyg kan en nybörjare vara igång inom några timmar.
Flera sinnen används vid plock
Vi tar flera sinnen till hjälp för att skapa ett effektivt och bra plock. Röststyrning (voice) är det vanligaste exemplet. Ett annat hjälpmedel är så kallade vision-glasögon som presenterar informationen framför dina ögon. När du riktar blicken mot en vara i en hylla börjar det lysa: grönt ljus innebär plock, rött ljus innebär att du inte ska plocka. Snabbt, smidigt och effektivt.
Cobot-lagerarbetarens bästa vän
En stor del av kostnaden för ett plock är tiden det tar att ta sig fram och tillbaka mellan olika plockplatser. Nu kan flera plocktekniker kopplas samman för att minska ledtiderna, t.ex. en autonom robot, eller cobot, som hänger efter dig med din plockpall där du går. När pallen är full kör coboten automatiskt tillbaka den och kommer med en ny tom pall.
Standardiserade arbetssätt
I dagarna lanserar vi en suite av standardiserade guidade digitala arbetsflöden för lager, där plock är ett av flera. För mer information, kontakta christina.befwe@idnet.se