Lyko och Idnet AB ingår samarbete kring digitalisering av fler Lyko-butiker
Första butiken som omfattades av samarbetet var Lykos nya flaggskeppsbutik på Karl-Johan i Oslo som invigdes hösten 2021. Detta är en butik som verkligen sätter en ny högsta nivå inom branschen. Efter utvärderingen i Karl-Johan har Lyko nu beslutat att fortsätta utrullning till ytterligare ett tiotal av kedjans butiker under 2022.
Idnets leverans består av flera komponenter, där Elektroniska hyllkantsetiketter (ESL) är den största delen. Med elektroniska hyllkantsetiketter kan Lyko arbeta än mer med strategisk prissättning eftersom att priserna i butik alltid är uppdaterade och synkroniserade med deras priser i e-handel. På så sätt kan de snabbare presentera nyheter och byta sortiment, helt i linje med Lykos online-strategi. Alla etiketter är dessutom utrustade med 7-färgs blink vilket hjälper butikspersonalen att snabbare hitta rätt placering i hyllan vid varupåfyllnad och att hitta rätt produkt vid inventering.
För butikskunderna innebär elektroniska hyllkantsetiketter möjlighet till en ännu bättre butiksupplevelse och hjälp till köpbeslut. Med hjälp av sina mobiltelefoner kan de via QR-koder och NFC sömlöst röra sig mellan den fysiska butiken och Lykos webbsida och på så vis t.ex. hitta mer information om produkten.
Hos Lyko finns det elektroniska hyllkantsetiketter i olika storlekar. Mindre etiketter används för att presentera en eller två produkter, och större skyltar används för att stärka exponeringar och presentera prislistor. Lösningen är väldigt enkel att installera och underhålla tack vare att allt levereras som molntjänst och att endast accesspunkter, förutom etiketter, krävs i butik.
Samarbetet med Idnet består även av leverans av handdatorer för artikelvård, samt butikskritisk kassautrustning som skanners och skrivare som Lyko integrerat på ett smakfullt sätt i nya kassadiskar.
”Det känns fantastiskt roligt att få vara med på Lykos tillväxtresa. Lyko har sedan första dagen vi träffades visat varför de är ett företag i framkant med tydlig framdrift i projektet och stor kunskap in-house. Butiken på Karl-Johan sätter verkligen en ny standard i branschen och visar på ett tydligt sätt hur man kan ta det bästa av två världar och presentera det fysiskt för sina kunder. Vi ser fram emot att arbeta vidare med teamet från Lyko och fortsätta utrullningen av våra lösningar till fler av deras butiker” säger David Göransson, Retail Business Area Manager på Idnet.
”Förbättrad kommunikation med kunderna var avgörande för oss när vi valde att digitalisera mer i våra butiker samt att vi prioriterat kravet att kunna hantera stora delar av lösningen in-house för bästa möjliga integration. Vidare har det varit viktigt för oss att snabbt kunna ställa om informationsskyltar vid kampanjer och underlätta vid inventeringar. Allt sammantaget ger en bättre totalupplevelsen för kunden då vi kan ta bort administrativ tid från personalen som istället kan fokusera mer tid på kunderna, ge guidning och råd. Mer av den fysiska upplevelse som vår butikspersonal är så grymt bra på och som är svårt att skapa digitalt” säger Peter Gunnarsson, CTO på Lyko.
För mer information, kontakta David Göransson på Idnet, 0760-36 71 76.