Elektroniska hyllkantsetiketter (ESL)
Digitalisera och effektivisera i butik och lager
Som ett steg i att effektivisera butiksdrift och lagerhantering har flera aktörer runt om i Norden de senaste åren valt att implementera elektroniska hyllkantsetiketter (ESL) från oss på Idnet.
För en butik finns det många fördelar att använda elektroniska hyllkantsetiketter. Utöver det självklara att tiden som butiken behöver lägga på skyltar och etiketter minskar nämndevärt finns det många fördelar. Här listar vi några av de mest klassiska:
- Minska kostnader avseende skrivare, papper, toner och serviceavtal informationsförändringar
- Säkerställ att butiken skyltas om i samband med kampanjstart, prisförändringar, informationsförändringar
- Säkerställ att samtliga produkter i butiken alltid har ett pris och att det är korrekt
- Möjliggöra en snabbare uppdateringsfrekvens avseende prisuppdateringar och kampanjer i butik
En ESL-lösning från oss kommer även att lyfta er kundupplevelse till nya höjder vilket innebär ökad försäljning. Nedan följer ett exempel på vilka värden som ESL innebär för slutkunden:
Kund
- Korrekt produkt- och prisinformation. Detta minskar risken för missförstånd kring priser och kampanjer.
- Utökad information om produkten direkt på etiketten eller via QR-kod och/eller NFC i mobilen
- Tydlig information på etikett när en vara är out of stock, beräknas inkomma samt underlätta för kunden att köpa samma vara via kedjans hemsida
Ytterligare värden
- Varupåfyllnad – snabba upp processen och säkerställ att produkterna placeras på rätt plats med hjälp av blink
- Varuplock – snabba upp processen och säkerställ att rätt produkt plockas med hjälp av blink
- Utökad interninformation – presentera utökad information om produkterna ex. nästa leverans, utgående produkt, min/max lagersaldo, nuvarande lagersaldo m.m. på etiketten
- Inventering och lagerhantering – snabba på processen med hjälp av blink och visualisering av vilka produkterna som ska hanteras med hjälp av dynamiska mallar
- Planogramefterlevnad – analysera och optimera exekveringen av era planogram genom att nyttja Captana
- Out-of-shelf (OOS)– minimera OOS genom att få notiser om vilka produkter som är slut på hyllan men som finns på lager eller på översta hyllan i butik för påfyllnad med hjälp av Captana
- Skapa nya intäktsströmmar – tack vare VUSION RAIL där ni kan sälja yta till era leverantörer men fortfarande styra koncept och budskap
Med elektroniska hyllkantsetiketter från Idnet kan Elon i Falun enkelt och effektivt hantera prisförändringar, samtidigt som de sparar både tid och resurser.
Elektroniska hyllkantsetiketter i ett lager
Elektroniska hyllkantsetiketter används även i lagermiljöer. De självklara fördelarna som tidsåtgång vid byte av skyltar samt licenskostnader för skrivare stämmer även in här, men utöver det självklara finns det andra värden med att ha just ESL på lagret.
Lager
- Säkerställa att skyltar uppdateras i samband med informationsförändringar
- Varupåfyllnad – snabba upp processen och säkerställ att produkterna placeras på rätt plats med hjälp av blink
- Varuplock – snabba upp processen och säkerställ att rätt produkt plockas med hjälp av blink
- Öka precisionen vid pick-by-voice – genom att addera dynamiska checksiffror
- Utökad interninformation – presentera utökad information om produkterna ex. nästa leverans, utgående produkt, min/max lagersaldo, nuvarande lagersaldo m.m. på etiketten
- Inventering och lagerhantering – snabba på processen med hjälp av blink och visualisering av vilka produkterna som ska hanteras med hjälp av dynamiska mallar
- Beställ påfyllnad/order – använd etikettens knappar för att snabbt beställa påfyllnad av varor på en pallplats eller beställa hem nya produkter till lagret. Få bekräftelse med hjälp av blink att beställningen mottagits
Vill du veta mer? Kontakta mig!
David Göransson
Retail Business Area Manager
david.goransson@idnet.se
+46 760 36 71 76