Beijer Byggmaterial och Idnet ingår partnerskap avseende digitalisering av Beijers butiker
Efter att ha utvärderat flera lösningar för elektroniska hyllkantsetiketter (ESL), valde Beijer att ingå ett partnerskap med Idnet för implementation av ESL från den globala marknadsledaren SES-imagotag. Strax efter nyår installerades den första butiken och den dagliga driften i butik är nu betydligt enklare och effektivare.
Lösningen som nu rullas ut har en mängd funktioner som gör arbetet lättare för personalen och upplevelsen bättre för kunden. Pris- och produktinformationsuppdateringar kan numera ske automatiskt vilket säkerställer att det alltid är rätt pris som visas för slutkunden. Det gör det även möjligt för Beijer att vara än mer dynamiska i sin prissättning vilket har blivit en avgörande faktor med tanke på återkommande prisjusteringar för råmaterial och transporter. Andra exempel på fördelar med den nya lösningen är t.ex. att Beijers varupåfyllnad och plock av telefon och e-handelsbeställningar blir mer effektiv med hjälp av blinkfunktionen på etiketterna. Dessutom möjliggörs utökad produktinformation direkt vid hyllkanten vilket är till fördel för både kunder och personalen. Det finns också en rad tekniska fördelar kopplat till infrastruktur och den plattform, VUSION Cloud, som används i lösningen:
-Vi är väldigt stolta och glada över att Beijer väljer att ingå ett partnerskap med oss på Idnet. Vi ser att fler och fler kunder, precis som Beijer, efterfrågar en ESL-lösning där ingen ytterligare infrastruktur som servrar och accesspunkter behövs i butik, utan endast etiketter vilket såklart förenklar implementation och underhåll men framför allt skapar en än mer intressant ROI. Vi ser fram emot att ytterligare effektivisera Beijer butiksdrift med hjälp av alla möjligheter som plattformen har att erbjuda! berättar David Göransson, Retail Business Area Manager på Idnet.
-På Beijer Byggmaterial strävar vi ständigt efter att effektivisera vår operationella drift. Digitalisering av våra dagliga processer står högt upp på agendan för att maximera tillgängligheten i våra butiker. Ett annat bra exempel på digitalisering i vårt filialnätverk är Beijer Skanna – självskanningstjänsten för B2B kunder. Våra kunder värdesätter en hög servicegrad och en snabb köpresa när de besöker våra filialer” säger Mattias Karlsten, Head of Operations på Beijer Byggmaterial.
VUSION Cloud är branschens ledande molnlösning baserad på Microsoft Azure med komplett övervakning av den installerade basen och kontinuerligt tillförande av nya funktioner som skapar ytterligare värde över tid. Ingen ny infrastruktur behöver installeras i butik då lösningen även är integrerad i flertalet nya accesspunkter från de största leverantörerna på marknaden.
-VUSION Clouds molnarkitektur gör det möjligt att skala installationer, från en till flera tusen butiker med tiotusentals etiketter i varje butik utan att det påverkar prestandan. Detta, tillsammans med den rigorösa säkerheten som molntjänsten erbjuder, var ett av de avgörande kriterierna för Beijer när de fattade sitt investeringsbeslut” avslutar David Göransson.
För me information, kontakta David Göransson, Idnet AB, david.goransson@idnet.se, 0760 36 71 76.