Elon och Idnet AB i samarbete kring digitalisering av Elons butiker
Elon och Idnet har ett mångårigt samarbete i ryggen där fokus legat på effektivisering och optimering av lager och supply chain. Sedan lite över ett år tillbaka har vi tillsammans tagit samarbetet vidare till butik med målsättning att effektivisera franchisetagarnas butiksdrift samt skapa en ännu bättre kundupplevelse.
En del av leveransen består av Elektroniska hyllkantsetiketter (ESL) från globala marknadsledaren SES-imagotag. Därmed kan Elon framöver arbeta än mer med strategisk prissättning, effektivisera varupåfyllnad och inventering. Dynamisk produktinformation och möjlighet att knyta ihop kedjans fysiska butiker med hemsidan via QR-koder och NFC är andra effekter man kan se fram emot.
Lösningen är väldigt enkel att installera och underhålla eftersom den levereras som molntjänst och att det enda som krävs i butik, förutom etiketter, är accesspunkter. Idnet tar fram ett individuellt upplägg per butik så att varje franchisetagare får ut mest möjliga av satsningen och dessutom kan välja att antingen köpa lösningen eller avropa den som tjänst.
Förutom elektroniska hyllkantsetiketter ingår butikskritisk utrustning inom mobilitet, utskrifter och skanning. Utrustningen valdes och paketerades tillsammans med support och service efter det att Idnet först hade analyserat butikernas behov inom dessa områden med målet att sänka Elons kostnader.
”Det känns fantastiskt roligt att få förtroende av Elon att vara med och digitalisera deras butiker och således skapa en mer hållbar tillväxt. Under vårt samarbete har jag haft förmånen att träffa flera av Elons drivna franchisetagare samt genom intervjuer och studier påvisat att de kan räkna hem investeringen i ESL inom 9-18 månader, vilket vi tycker känns väldigt attraktivt! Vi ser även fram emot att förenkla inköp, underhåll, service och support av övrig butiksutrustning vilket gör det möjligt för butikerna att fokusera än mer på sin dagliga verksamhet” säger David Göransson, Retail Business Area Manager på Idnet.
”Många Elonbutiker har hört av sig till oss på Elon Group och sagt att det här är någonting som är mycket spännande som vi borde titta mer på. Efter att ha utvärderat olika leverantörer känner vi att vi har hittat rätt med Idnet och att det blivit riktigt bra. Vi ser stora fördelar i tidsbesparing för butikerna avseende skylthantering. Till exempel om det lanseras en kampanj för en produkt så uppdateras etiketten per automatik och byter pris samt utseende. När kampanjperioden har passerat ändras priset tillbaka till det ordinarie. Således säkerhetsställs rätt pris i butik, utan att personalen behöver skylta om i sin butik”, säger Christoffer Östberg, Systemansvarig ELON Group AB.
För mer information, kontakta David Göransson, Idnet AB, 0760- 36 71 76