Mio tar nästa steg för att effektivisera butiksdriften och optimera kundbemötandet med ESL
Mio och Idnet har under cirka två års tid samarbetat kring elektroniska hyllkantsetiketter (ESL) där en Proof of Concept har genomförts på huvudkontoret och fullskalig pilot har genomförts i två butiker. Som en del av ”Ett Mio” har projektet under hösten gått in i nästa fas där implementation av lösningen sker i samtliga 72 butiker runtom i Sverige.
Bakgrund:
Manuell hantering av butiksskyltar påverkade både effektiviteten och kundupplevelsen
Mio är en av Sveriges ledande möbel- och inredningskedjor med butiker på fler än 70 platser runt om i Sverige och online via mio.se. Med affärsidén ”Mio ska vara det självklara valet när det gäller möbler och inredning för den pris- och kvalitetsmedvetna kunden och alltid leverera en positiv kundupplevelse”, uttrycks kundfokuset mycket tydligt.
Mio har alltid arbetat för att optimera butikskommunikationen, inklusive säljstyrningen, för att på bästa sätt vägleda kunder i deras val av möbler och heminredning. En återkommande utmaning har varit de tidskrävande manuella processerna, som till exempel kampanjskyltning och prismärkning, som tar fokus från det viktigaste – kundmötet.
Det finns också ett behov av att tydligt visa för kunden vilka produkter i det omfattande sortimentet som finns tillgängliga för direkt medtag eller vilka produkter som finns med snabb leverans, eftersom det spelar en viktig roll i deras köpbeslut.

Lösningen:
Automatiserad butikskommunikation och utökad information vid köpbeslut
Med ESL från Idnet och VusionGroup kan Mio skapa en mer dynamisk och informativ butiksmiljö där kunderna får rätt information vid rätt tidpunkt – direkt vid hyllan.
Så här beskriver Mio själva resultatet från piloterna:
”I samband med kampanjstart har våra kunder tidigare kunnat möta anställda som varit fullt upptagna med att sätta upp nya skyltar och etiketter. Efter implementeringen av ESL är vi, direkt från butiksöppning, redo att leverera ett kundmöte i världsklass.”
Med ESL kan Mio nu också kommunicera utökad information till kunderna vid köp, exempelvis: ”Finns i lager, ta hem idag”, ”Snabb leverans inom 5 vardagar”, ”Snabb leverans inom 10 vardagar”. Detta skapar en tydligare och mer värdefull kundupplevelse.
Lösningen säkerställer dessutom att prisinformationslagen (PIL) följs genom att relevanta kriterier automatiseras.
”Mitt i vår kedjeutrullning kan jag bara konstatera att systemet fungerar bra och att Idnet har varit en fantastisk partner i vårt projekt. Service i världsklass så långt.”
– Patrik Wigren, chef för konceptimplementation på Mio.

”Jag är imponerad över såväl planeringen som exekveringen av det här projektet från projektteamet hos Mio. De har verkligen gett förutsättningar för en lyckad utrullning med tydliga delmål, utbildningsmaterial och gemensamma utbildningstillfällen för samtliga superusers som leder installationerna runtom i landet. Resultatet är verkligen en succé med en butiksupplevelse i världsklass!”
– David Göransson, Retail Business Area Manager på Idnet.
Resultatet:
Effektivare drift och tydligare kundkommunikation
Med ESL har Mio uppnått flera viktiga fördelar:
- Effektivare butiksdrift
- Färre fel och mer tillförlitlig information = alltid rätt pris och information vid kundens köpbeslut
- Mer tid för kundmöten i världsklass
- En modern och mer attraktiv butiksupplevelse

Vill du veta mer om våra retaillösningar?
Du är välkommen att höra av dig via vårt kontaktformulär – eller kontakta någon av våra säljare direkt:
David Göransson
Retail Business Area Manager
david.goransson@idnet.se
+46-76-0367176
