Nyheter 02.05.25

Webhallen och Idnet har ingått avtal kring digitalisering av butik 

Webhallen och Idnet genomförde under 2024 ett gemensamt projekt kring att effektivisera butiksdriften inom Webhallen. Detta arbete resulterade under inledningen av 2025 i ett partnerskap bolagen sinsemellan kring digitalisering av butik där Webhallen under inledningen av året installerat elektroniska hyllkantsetiketter i samtliga butiker.

Utgångspunkten:

Manuell butiksdrift utmanar effektiviteten

Många butikskedjor upplever utmaningar när det gäller att tillhandahålla relevant produktinformation i butik, då processerna ofta bygger på manuella rutiner. Denna problematik är särskilt påtaglig inom teknik- och gamingbranschen, där detaljerad och aktuell information har stor betydelse för kundernas köpbeslut. För Webhallen är det därför avgörande att den produktinformation som finns online även är tillgänglig och korrekt i den fysiska butiken.

”En viktig del av projektet har varit att göra den information som Webhallen redan har dokumenterad och strukturerad på hemsidan tillgänglig i samband med kundens köpbeslut i butik.” – David Göransson, Retail Business Area Manager.

Lösningen:

Digitalisering med elektroniska hyllkantsetiketter

Partnerskapet med Idnet resulterade i att Webhallen under början av 2025 implementerade elektroniska hyllkantsetiketter från VusionGroup i hela sitt butiksnät. Etiketterna administreras enkelt och effektivt via Idnets mobila applikationer.

Lösningen hjälper Webhallen att automatisera såväl ordinarie produktförändringar som kampanjhantering vilket leder till ökad kundnöjdhet hos Webhallens kunder som därmed alltid får korrekt pris och produktinformation när de står i sitt köpbeslut. Detta leder även till att säkerställa att prisfel minimeras vilket skapar en bättre affär för Webhallen. Utöver det kan lösningen användas som stöd vid varupåfyllnad och orderplock där tidsåtgången minskar och att medarbetaren säkerställer att rätt produkt plockas/fylls på.  

”Idnet är specialiserade på att hjälpa företag att synliggöra och definiera värdet av sina investeringar, oavsett om det handlar om digitalisering av butik, lager och/eller logistik. Tillsammans med Webhallen tog vi fram och validerade det business case som ligger till grund för investeringen. Valideringen påvisade en återbetalningstid på cirka 6 månader och Webhallen kommer därefter att spara/frigöra tid motsvarande miljonbelopp varje år tack vare denna investering.” – David Göransson.

Resultatet:

Automatisering, besparingar och bättre kundupplevelse

Tack vare den nya lösningen har Webhallen automatiserat hanteringen av priser och kampanjer, vilket:

  • Minskar risken för prisfel.

  • Säkerställer att kunderna alltid ser korrekt information i butik.

  • Förbättrar kundupplevelsen vid köpbeslut.

  • Frigör tid för medarbetare genom effektivare varupåfyllnad och orderplock.

Enligt det gemensamma business case som togs fram innebär investeringen:

  • En återbetalningstid på cirka 6 månader.

  • Miljonbesparingar årligen i frigjord arbetstid.

 

Om Webbhallen

Webhallen Sverige AB är en av Sveriges ledande återförsäljare inom hårdvara, hemelektronik, gadgets, spel och film. Idag har Webhallen 12 fysiska butiker utspridda från Göteborg till Uppsala, försäljning via e-handel och ca. 300 anställda inom företaget.

 

Vill du veta mer om våra retaillösningar?

Du är välkommen att höra av dig via vårt kontaktformulär – eller kontakta någon av våra säljare direkt:

Porträttbild av David Göransson

 

David Göransson

Retail Business Area Manager

david.goransson@idnet.se

+46-76-0367176