Trendrapport från NRF Retail’s Big Show 2025
Förväntningarna inför NRF Retails BIG Show är alltid lika stora. Vilka trender kommer att skapa de stora skiftena inom handeln? Vad är nästa nivå när det gäller att skapa bättre kundupplevelser? Och vilka är de hetaste snackisarna bland nya butikskoncept i New York?
Det kom knappast som någon överraskning att AI var det centrala temat på NRF 2025 och det lär för övrigt ha funnits runt 125 utställare som gjorde olika former av AI-demos på mässgolvet. Men till skillnad från förra året hade diskussionerna runt ämnet tagit tydliga kliv framåt. Om det tidigare främst varit fokus på att orientera sig i ämnet och ställa frågor som ”Var börjar vi och vad prioriterar vi?”, handlade det nu mer om möjligheterna att skapa affärsnytta och kundnytta och att fördjupa arbetet.
På ett övergripande plan kan man säga att AI både bidrar till att skapa bättre kundupplevelser och ökad produktivitet. I stort sett alla delar av värdekedjan påverkas även om det tycks som om supply chain just nu är det område som det finns mest förväntningar kring. Enligt statistik från Amazon Web Services uppskattade man att 43% av all arbetstid inom lager- och logistik kan komma att påverkas av Generativ AI framöver och att 29% av alla arbetade timmar inom detta fält därmed kommer att kunna automatiseras. Dessa siffror ger perspektiv på kraften och potentialen i den förändring som nu sker.
Det som också var slående är hur många skarpa och till synes framgångsrika case som redan finns, något som är rätt så ovanligt när en ny retailteknologi blivit så hypad som AI blev ifjol. Man kan också konstatera att utvecklingen det senaste året har gått från att tala om AI som en sammanhållen företeelse, till något som handlar om olika saker inom skilda tillämpningsområden. Ifjol var det nästan enbart fokus på Generative AI medan det i år dök upp begrepp som både Physics AI och Agentic AI.
Upplev de senaste trenderna inom retail och utforska följande områden i rapporten:
- Physics AI – Så effektiviserar AI de interna utvecklingsprocesserna
- Agentic AI – Teknologin som revolutionerar kundupplevelser och skapar smartare interaktioner.
- Agentic commerce – Är detta framtidens handel?
- Framtidens butiker – Hur hittar vi den perfekta balansen mellan high tech och mänsklig närvaro?
- Butiksupplevelser 2.0 – Bättre butiksupplevelser genom data-drivna insikter och uppdaterad interiör
- D2C-revolutionen – Nya varumärken bygger communitybutiker och förändrar spelreglerna.
- Framtidens handelns – Vad betyder ”Customer first” i en värld där AI driver utvecklingen?