ÖoB

Kundcase

ÖoB

Samarbetet mellan ÖoB och Idnet började med en utmaning och slutade i succé. Företaget sparade massor av pengar, en hel del tid och väldigt mycket på miljön. Samtidigt ökade kvalitén ordentligt på verksamheten. Men hur är förbättringar som dessa möjliga?

 

– Förut jobbade vi med prislappar och tjocka pyjamaslistor vilket var väldigt ineffektivt och medförde stora kost­nader. För att inte tala om inventeringen som tidigare var butikernas stora skräck. Med verktygen från Idnet får vi en tydlig bild av lagersaldot. Alla rutiner har blivit mycket enklare och sparar åtskilliga timmar. Framför allt har vi säkerställt beställningsflödet som tidigare var komplicerat och tidsödande, säger Peter Adell, ÖoB:s IT-chef.

När ÖoB genom­förde ett stort förändringsarbete i kedjans butiker fick Idnet i uppdrag att modernisera och effektivisera arbets­rutinerna. Förändringen var mycket genomgripande. Företaget bytte ut hela infrastrukturen, liksom affärs- och lagerhanteringssystemet. Papper och penna byttes ut mot toppmoderna hand­datorer och samtliga manuella rutiner digitaliserades.

– I dag kan vi beställa alla artiklar genom handdatorn på exakt samma sätt, oavsett vilken leverantör det gäller. Systemet sorterar själv ut vilken leverantör beställningen ska skickas till. För oss innebär det en jättestor tidsbesparing och framförallt en bra kvalitetskontroll. Numera sköter ÖoB-butikerna i Sverige all inventering, beställning, gods­mottagning, returhantering och lagerjustering.

Varför föll valet på Idnet som leverantör?
– Vi gjorde en utvärdering kring handterminaler och såg att Idnet hade den mest tilltalande hårdvarulösningen. När det gäller mjukvara vet man ju aldrig säkert hur det ska fungera förrän man prövat den. Men applikationen som Idnet utvecklade för oss är vi väldigt nöjda med idag.

Peter återkommer ofta till handdatorn. Det är uppenbart att han ser hand­­da­torn som en viktig faktor i ÖoBs varuflöde. Han fortsätter:

– Idnet utvecklade ett gränssnitt anpassat för ÖoB med tydliga hjälpfunktioner som vägleder an­vändaren genom rutinerna. Gränssnittet är väldigt intuitivt. Det talar om vad du ska göra. Det gör det väldigt enkelt för nya eller ovana användare att arbeta med handdatorlösningen.

Vad tycker du om Idnet som partner?
– Vi har ett jättebra samarbete med Idnet. De är snabba och effektiva, men släpper inte ifrån sig grejerna förrän allt fungerar. Som kund vill man ha ifrågasättande och bollande från leverantören för att kunna hitta bra lösningar och det får vi från Idnet.

Kundcase